مردم خیابان سپاه ۶۹ مشهد پس از لایروبی چه درخواست‌هایی از مسئولان دارند؟ محور کاشمر-نیشابور بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در خصوص تخلیه چند منزل در خیابان هاشمیه ٩٣ مشهد دستور تخلیه منازل به ساکنان هاشمیه ۹۳ در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات فرماندار مشهد در رابطه با میزان ونحوه پرداخت خسارت سیل به آسيب ديدگان + فیلم سرویس‌دهی مترو مشهد تا ساعت ٢۴ | شهروندان از رفتن به تفرجگاه‌ها خودداری کنند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماموریت استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌ها برای خسارات سیل هشدار مدیریت بحران خراسان رضوی: مردم مشهد از رفتن به ییلاقات طرقبه شاندیز اکیدا خودداری کنند هشدار هواشناسی مشهد و خراسان رضوی؛ بارش‌های شدید در آینده هم تکرار می‌شود (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت‌های احتمالی تردد برای بارش باران طی روز‌های آتی در مشهد بنیاد مسکن: گروه‌های ارزیاب برای برآورد خسارت در محلات حادثه‌ دیده ناشی از سیل به محل اعزام می‌شوند ترافیک و کندی حرکت در پل انقلاب مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) روند خدمت‌رسانی شهرداری مشهد به شهروندان سیل زده ادامه دارد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای یخچال و تلویزیون به خانواده‌های نیازمند آسیب‌دیده از سیل مشهد فرماندار مشهد: بارش سیلابی مشهد در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود ۳۰۰ پاکبان در ۳ شیفت مسیر‌های منتهی به حرم مطهر را پاکسازی می‌کنند + عکس آماده‌باش ۵۰۰ آتش‌نشان در مشهد تا روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس‌دهی منظم و فعال پایانه‌های مسافربری مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت عزل مدیر بحران شهرداری مشهد چه بود؟ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم فرماندار سرخس: ۶۰ میلیون مترمکعب سیلاب مشهد از مرز‌های شمالی خارج شد ۴ نفر از یک خانواده ۵ نفره در روستای آلما جوق فریمان قربانی سیل شدند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد

  • کد خبر: ۲۲۵۶۲۰
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد
دپوی ضایعات در منازل مسکونی از مسائلی است که به طور گسترده در حال افزایش است و اثرات جدی بر محیط زیست و کیفیت زندگی ساکنان یک محله دارد. شهرک صابر در شهر مشهد نیز از این مشکل رنج می‌برد. با گسترش زندگی شهری و افزایش جمعیت، مدیریت مناسب ضایعات در این منطقه به یک ضرورت ملموس تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بازیافت نکردن و دور ریختن نامناسب زباله‌ها در برخی مناطق شهر و جمع‌آوری آنها از سوی برخی از افراد و دپوی آن در منازل مسکونی، از جمله عواملی است که به‌وقوع این مشکل دامن زده است. برای مثال، انبوهی از پلاستیک‌ها، فلزات و زباله‌های آلی در خیابان‌ها و کوچه‌ها رها شده است که نه‌تن‌ها زیبایی محیط را به خطر می‌اندازد بلکه منابع طبیعی را نیز تخریب می‌کند. علاوه‌بر‌این، وجود دپوی غیرقانونی زباله‌ها در مناطق مسکونی، سبب ایجاد محیط‌های آلوده و بوی بد می‌شود که به رفاه و سلامت ساکنان محله آسیب می‌زند. 

نبود ثبات اقتصادی و اجتماعی برخی ساکنان می‌تواند این وضعیت را تشدید کند و تبعات نامطلوبی برای سلامت و امنیت اجتماعی به همراه داشته باشد. در این راستا، به بررسی عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر در شهر مشهد پرداخته و در گفتگو با مسئولان امر در شهرداری مشهد، راهکار‌ها و پیشنهاد‌هایی برای مدیریت بهتر این مسئله و ایجاد یک محیط پاک و سالم در منطقه مطرح شد.

ساکنان خواستار تشدید نظارت‌ها هستند

برای بررسی میدانی این معضل به شهرک صابر در انتهای بولوار شهید صیاد شیرازی می‌رویم. مهدی نخعی‌زاده، عضو شورای اجتماعی محله نیز همراه ماست. او با بیان اینکه با پیگیری‌های زیادی که داشتیم چندین انبار ضایعاتی در سطح محله پلمب شده است، این‌طور توضیح می‌دهد: دپوی ضایعات در برخی منازل مسکونی صورت می‌گیرد که بار‌ها به آنها اخطار‌های لازم داده شده ولی توجهی نکرده‌اند. 

این عضو شورای اجتماعی می‌افزاید: برخی افراد نیز ضایعات را جمع‌آوری و داخل این منازل مسکونی دپو می‌کنند و در ادامه می‌فروشند. تعدادی نیز از این انبار‌های خانگی استفاده سوء دارند و در کنار ضایعات، فروش مواد مخدر را نیز انجام می‌دهند.
این فعال اجتماعی محله با اشاره به تلاش‌های نیرو‌های فراجا و اعمال قانون دادگستری می‌گوید: با این حال این معضل همچنان وجود دارد. برخی از صاحبان این منازل مسکونی نیز از اتباع خارجی هستند که اقدام به این کار می‌کنند. از مسئولان شهر تقاضا داریم برای این معضل فکری اساسی کنند.

دردسر‌های انبار‌های خانگی

روبه‌روی یکی از این منازل مسکونی ایستاده‌ایم که ناگهان خودرو ضایعات جمع‌کنی از راه می‌رسد و در حال تخلیه ضایعات است. یکی از همسایگان این منزل مسکونی به ما می‌گوید: واقعا این وضعیت برای محله ما تأسف‌بار است. انبار کردن ضایعات در منازل مسکونی برای ما همسایگان نیز مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند و پای موجودات موذی را به محل باز می‌کند.

در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله قدم می‌زنیم. با یک انبار ضایعاتی در قالب یک مغازه روبه‌رو می‌شویم که تا سقف پر از ضایعات شده و با وانت در حال بارگیری ضایعات است. یکی از شهروندان در گفتگو با ما می‌گوید: این وضع زیبنده محله ما نیست. در این محله کسی بخواهد دختر و پسر خود را عروس و داماد کند و طرف مقابل برای تحقیقات به محله ما بیاید که آبرو برای ما نمی‌ماند. او ادامه می‌دهد: چند بار به سامانه‌۱۳۷ اطلاع داده‌ایم، اما هیچ اقدام مؤثری انجام نداده‌اند.

قطع انشعابات بازدارنده بود

در ادامه برای بررسی بیشتر این معضل، به سراغ یکی از معاونان مربوط در سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی می‌رویم. معاون سامان‌دهی مشاغل و صنوف با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون بند‌۲۰ در این سازمان است، می‌گوید: اغلب انبار‌های ضایعاتی در منازل مسکونی واقع شده است و به صورت غیرمجاز اقدام به این تخلف می‌کنند. در این راستا وظیفه برخورد با انبار‌های ضایعات با کمیسیون بند‌۲۰ است.

جواد آهویی با اشاره به اینکه وقتی این تخلف در منزل مسکونی رخ می‎‌دهد، کار برای ما سخت می‌شود و نیاز به حکم قضایی دارد، می‌افزاید: در مواردی خاص اگر ساکنان یک محله از انبار ضایعاتی در منزل مسکونی به مراکز شهرداری شکایت کنند، با فرماندهی فرماندار مشهد در مرحله اول انشعابات آن منزل قطع می‌شود. او ادامه می‌دهد: در مرحله دوم به دلیل تغییر کاربری منزل مسکونی به واحد تجاری، آن منزل مسکونی حکم قلع می‌گیرد یا حداقل اخطار‌های لازم را دریافت می‌کند.

قطع انشعاب برای ۱۴‌انبار ضایعاتی منطقه ۹

معاون سامان‌دهی مشاغل و صنوف در مورد انبار‌های ضایعاتی در شهرک صابر نیز بیان می‌کند: شهرداری منطقه‌۹ آدرس چهارده انبار ضایعاتی را به ما داده است که پس از شناسایی برای همه این واحد‌ها قطع انشعابات انجام شد. همچنین اگر شهروندان آدرس جدیدی از انبار‌های ضایعاتی دارند، می‌توانند به سامانه‌۱۳۷ شهرداری اطلاع دهند یا مستقیما با کمیسیون بند‌۲۰ واقع در سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی یا به شهرداری منطقه‌۹ همراه با مستندات ارائه دهند.

آهویی می‌افزاید: قطع انشعابات بسیار جواب‌گوست، چون فرایند وصل مجدد آن پنجاه روز زمان می‌برد و افراد متخلف تعهد محضری می‌دهند که دوباره در آن منزل ضایعات دپو نکنند و اگر فرمانداری، شهرداری منطقه و مرکز بهداشت تأیید کنند که آن منزل برای زندگی مناسب شده است و دپوی ضایعات صورت نمی‌گیرد، انشعابات وصل می‌شود.
او در مورد اینکه اگر افراد متخلف از اتباع خارجی باشند، چه اقداماتی انجام می‌شود می‌گوید: اگر فرمانداری متوجه شود که این کار از سوی اتباع خارجی صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان انشعابات را وصل نمی‌کند.

توقیف ۱۵ خودرو در حال جمع‌آوری ضایعات

رئیس اداره خدمات شهری منطقه‌۹ شهرداری نیز با اشاره به اقدامات سلبی درخصوص انبار‌های ضایعات محدوده شهرک صابر در سال۱۴۰۲ نیز توضیح می‌دهد: ۲۸ انبار ضایعات در محدوده شهرک صابر شناسایی شده‌اند که در تمامی موارد کاربری، مسکونی است. به همین دلیل امکان پلمب قضایی انبار‌ها با مشکل روبه‌رو شده است. البته با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته، به منظور رفع معضل، عدم امکان پلمب صورت گرفت تا انشعابات این منازل قطع شود و مالکان مجبور به پیگیری شوند.

به گفته جواد کوهزاد در همین باره سال گذشته انشعاب آب شش انبار را قطع کردند و پانزده ماشین در زمان بارگیری ضایعات توقیف شدند. رئیس اداره خدمات شهری منطقه‌۹ شهرداری ادامه می‌دهد: همچنین طبق مصوبات اخیر کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان مشهد درباره تعیین‌تکلیف انبار‌های ضایعات غیرمجاز واقع در محدوده شهر، مقرر شد پس از شناسایی انبار‌های مذکور و ارائه اخطار کمیسیون بند‌۲۰ مناطق، درصورت همکاری نکردن مالکان متخلف، نسبت به ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->